Glitter Words

My Friends

Wednesday, March 2, 2011

~cerita saya yang dulu~

jujur nak cerita..saya amatlah cetek ilmu breast feeding ni..kesian sungguh pada Alya Insyirah..
lepas Alya lahir jam 10.15malam(hari pertama)..saya tak pernah request nak bf baby..saya c-zer..jadi semua saya serah kat nurse,memang terus saya diberi rehat..baby kat nursery..ermm salah satu kelemahan private hospital yg bukan rakan bayi..sepatutnya..awal2 saya ingatkan pada nurse yg saya nak bf baby..kesian anak saya..lapar susu saya lepas lahir :(

hari ke-2,saya mula sihat..pagi2 terus suruh hubby ambil baby..baru belajar nak suakan nenen kat baby..nurse kata baby dah kenyang..dah menyusu 3oz FM..huwaaa..kesian anak saya lagi..

bila saya dan baby dah discaj..berpantang kat rumah mama..saya mula praktik kan bf baby..anak saya tak pandai menghisap sangat..almaklumla..dah biasa dengan sucking yang lebih senang guna puting botol..saya tak putus asa,cuba dan cuba lagi..susu takde masalah..sgt la banyak sehingga menitik2 sepanjang berpantang..akhirnya,alya mula terima susu badan dari saya..happy sangat2.. :)

selepas habis berpantang..saya jadi blurr..camna nak supply susu pada anak masa saya keje?saya ada pam susu..tapi semua yang saya pam dah habis bagi alya..alya dapat sentiasa fresh je..dan ketika tu lah..saya mula campurkan FM pada alya..waktu bekerja FM..belah malam pulak..susu cap ibu..heheh..

lepas 2 bulan saya kerja..alya mula tolak bila saya nak menyusukan,belah malam pon dia takmau sangat..saya kerap kene bengkak susu..susu banyak..tapi anak tak mau..huh,tertekan sangat..pam tapi takde ilmu kan..so sua je kat alya yg baru di pam tu..still dia kurang mau..sedih sangat..

genap alya 5 bulan..saya pulak dapat offer kerja gomen..kene pulak penempatan diputrajaya..alya terpaksa saya tinggalkan kat mama dulu..cuma dapat jumpa time weekend..hasilnya,memang alya terus tinggalkan nenen saya..terus melekat kat FM..saya terpaksa la pujuk2 B stop hasilkan susu..dan akhirnya,tak sampai sebulan duduk jauh dari anak..susu saya stop sendiri.. :(

sedih sangat..ni semua sebab tak cukup ilmu di dada..tapi..saya dah berazam nak full breastfeed adik alya..bermula dari mencedok segala ilmu yang ada tentang susu ibu..storage nya dan gadjet2 nya..saya bekerja..jadi saya amat perlu ilmu tentang susu ibu ni..

harap kawan2 doakan misi saya yang bakal bermula pada hari pertama adik alya lahir akan berjaya sepenuhnya..kalau pon tak dapat 2 tahun..sekurang2nya..sehingga adik alya berumur 1 tahun..kan,sekurang2 nya lah..

he..tetiba saya buat luahan perasaan pulak..haha..ok le,nak sleep..babai semua :)


10 comments:

Lady of Leisure said...

all the best to u dear.. :)

IDAZS said...

xpe sya, blajar dari kesilapan

insyaallah adik Alya nanti u fully breastfeeding - Amin

ashra said...

insyaallahh..kalu ada niat,pasti termakbul hajat tu kan..

nuyue said...

insyallah
aku tahu kau boleh lakukan

aku pun kalau ada rezeki..nak bf sepenuhnyer...

sasha @ mumyalyaqil said...

lady..
thanks darling :)

idazs..
insyaallah..thanks atas doamu sahabat :)

ashra..
insyaallah ash..tengah kumpul ilmu ni..he.

nuyue..
thanks dear..yerla,kalau kau ade baby nanti..boleh share experience sesama..hehe

mizah said...
This comment has been removed by the author.
mizah said...

insyaAllah boleh :) semoga berjaya...

sasha @ mumyalyaqil said...

ramizah..
thanks a lot =)

Wina Momma S and S said...

all the best sha!

I pulak gagal masa Kira dulu & malangnye, kali ni pun gagal :-(

susu xde, makin hari makin kering susu sampai menangis teruk Syakil sbb lapar huhuhuuu

sasha @ mumyalyaqil said...

wina..
thanks dear..
alahai..cian u..sian syakil..takpela,dah takde rezeki dia..janji dia menyusu dan sihat membesar..kan :)