Glitter Words

My Friends

Tuesday, June 12, 2012

Ayah..

baru lepas letak telefon..air mata bergenang lagi..ermm..yang telefon tadi ayah..hari ni ayah telefon saya dah masuk 3x..sedih.. ayah macam tau saya sedang fikirkan dia..
pertama : nak suruh datang ambil lauk dia masak kat rumah
kedua : nak beritahu adik saya dapat panggilan interview
ketiga : nak beritahu dia dah beli ubat sekian2..sedihnya..

lately..apa saje berkaitan ayah boleh buat hati saya sangat tersentuh..setiap hari saya akan singgah kat post dia (ayah dah pencen now jadi jaga) bawa anak2 lepak dengan dia sekejap..dah seminggu..ayah mengadu dia kerap kepenatan..badan tak sedap..makan tak lalu..

Ayah..usia dah mencapai 59tahun..masih kuat bekerja walau dah pencen..ayah tak suka duduk rumah saja..ada je kerja dibuat..ayah tangan berseni..pandai masak..menjahit..dan sampai sekarang masih masak untuk saya dan adik2..walau saya dah berkahwin..kalau ayah masak,dia mesti suruh saya ambil lauk buat bekal.."ayah,kaklong sayang ayah"...ayah sentiasa tabah hadapi dugaan hidup..ayah antara orang yang paling hebat diduga dalam hidup yang pernah saya jumpa..tapi,ayah hatinya lembut..sangat mudah memaafkan dan mudah tersentuh..

Dulu ayah garang..sangat garang..saya masih ingat zaman sekolah dulu..sekali kerlingan ayah pada saya dan adik2..cukup buat kami tertunduk kalau boleh nak masuk kepala macam penyu :D tapi kini..ayah dah tak segarang dulu..badan ayah pon dah tak sekuat dulu..kerlingan mata ayah sekarang cuma menunjukkan rasa kasih..disamping garis2 dibawah mata ayah..ayah semakin uzur :'( setiap kali saya cium tangan ayah..saya belek tangan ayah yg berkedut tu..amat meruntun jiwa..tapi saya tahan airmata dari jatuh..semalam,masa ayah mengadu dia tak sihat..saya tengok dalam2 mata dia..ye dia betul2 tak sihat..saya tau ayah tak harap simpati..cuma perlu seseorang untuk diluahkan rasa..ayah selalu cakap pada saya "kalau ayah takde..kaklong tengok adik2..ayah harap kat kaklong je.." **kaklong perlu ayah!!!

saya tahu..segala nikmat ini iaitu, bahagia..gembira..mama,ayah,suami,anak2 dan lain2 adalah pinjaman sementara..bila sampai masa nanti..Dia akan ambil semula hakNya yg dipinjamkan..saya kene redha..itu hakikat..walaupon hakikat itu bakal memberi seribu rasa kepedihan dalam hati T___T
Ayah..semoga ayah selalu sihat dan semoga kaklong diberi kesempatan berbakti pada ayah banyak2..walau memang tak terbalas dengan jasa ayah.. :( selagi nyawa dikandung badan..ayah takkan keseorangan..kaklong dan adik2 sentiasa ada dengan ayah..kaklong sayang sangat kat ayah..ayahlah superhero kaklong dari dulu..kini..selamanya T___T

ayah masa sambut ulangtahun kelahiran ke- 58

**nak pi surau nangis jap..babai :'(


4 comments:

♥ Vna ♥ said...

betul...wina pun sedih & takut menanti hari tu yang pastinya akan tiba

there's no love like ur parents love to you and ur love to your parents!

moga ayah sasha diberi kesihatan yang panjang & gembira selalu

sasha @ mumyalyaqil said...

wina..
ha ah..sha pon sangat2 takut..tapi apa bleh buat..kita manusiakan..

thanks for your pray dear <3

mummycda said...

Hi sha....salam perkenalan....sama la macam ida walaupun dah 30 thn usia nie rasanya masih tak leh idup tanpa ayah...sangat2 tak mau pikirkan akan kehilangan ayah...moga ayah sha sentiasa diberikan kesihatan yg baik....
p/s: ida nie rakan RH sya...hihihi

sasha @ mumyalyaqil said...

mummycda..
hi dear..salam perkenalan..thanks ye sudi baca blog sha..
yerla..kita sama2 doakan yg terbaik for our parents..thanks for your pray..sha pon sama2 doakan semoga ayah ida sentiasa diberikan kesihatan yg baik :)