Glitter Words

My Friends

Friday, September 13, 2013

PERCUTIAN KE MEDAN, DANAU TOBA, BARASTAGI - Day 2

Okeh, kita sambung balik cerita Medan..Hari kedua kat Danau Toba, kami kene berkumpul seawal 7 a.m di cafe Danau Toba Cottage Inn..ai ngantuk pasal tak bape lena tido, bukan sebab ada bendasing ke hape..tapi pasal sejuk sangat..gagau cari remote econ, baru teringat takde econ dalam itu bilik..hihi..pastu kan, kat Danau Toba Cottage Inn tu..ada waktu nye air panas kat bilik air tau..masa kitorg sampai malam tu, takde air panas..sejuk beku badan kene air..hihi..

so lepas breakfast, kitorg naik feri (they called it TUK TUK) untuk ke Pulau Samosir, yg lebih spesifiknya kami ke Perkampungan Tomok..dimana terletaknya Makam raja-raja lama bagi perkampungan tersebut, sampai kat perkampungan tu, pak Adi terus bawa kitorg ke kawasan perkuburan tu..masa sampai di perkuburan Raja Ompu Tolu Sidabutar ini kitorg disuruh menyelepangkan kain ulos di bahu dan harus mengucapkan "horas" di situ, sebagai tanda kami diterima di situ. ai and famili jerit jugak la "HORAS" sambil gelak-gelak..huhu..pak Adi mula la menceritakan sejarah Raja Ompu Tolu Sidabutar dan anaknya serta awek pada anaknya..muahaha..ai dengar2 ayam je lah sejarah tu..aqil iman syok tido..yg excited dengar ialah en.asben,ntah pasal..huhu..Setelah selesai mendengar cerita ringkas ini, kitorg kena pulangkan ulos itu kepada tuan yang empunyanya, tetapi tuan empunya itu meminta duit *derma sebelum pulangkan ulos tu..aikk, tadinya engko cakap FOC..tetiba ko minta derma..haha,so kitorg share sorang sikit masuk tabung tu..muka pakcik tu tak puas hati dapat 40ribu rupiah..adehdehdeh..tapi kitorg buat tatau je..

bershopping di perkampungan tomok adalah amat mencabar bila korang menjadi antara pelancong pertama sampai disana..semua mohon korang beli satu dua barang untuk permulaan bisnes diorang "pecah telur" tapi diorang okeh, takde pulak paksa2 sampai ugut2 macam ai baca dalam blog..semua pujuk dengan kasih sayang..harga pon ok je..tak murah..tak mahal sangat..ok2 saje..cuma biasalah taktik peniaga, tipu2 harga sikit sebab matawang tak sama..diorg buat kita keliru,sebab tu kene buat list tukaran matawang utk senang nak refer..ai ada lah beli sikit2 buat cenderamata untuk kawan2 opis..sikit2 sudah..hihi *tips sebut Horas setiap kali nak shopping..depa suka!!

lepas tu, perjalanan kitorg diteruskan ke Barastagi..kata Pak Adi perjalanan ambil masa lebih kurang 7jam dengan singgah di beberapa tempat..perjalanan tu lalu kawasan yang sempit dan agak bahaya *macam jalan Tapah, Cameron highland*..Sepanjang perjalanan..ai macam takmo lelap mata langsung..teruja dengan pemandangan sekitar..indah sungguh ciptaan Allah..banyak tempat yang depa tak usik lagi..korang rasa macam kat sebuah negara beriklim sejuk yg penuh dengan kehijauan *amboi melampau bahasa :p
Kami singgah di kawasan yang di namakan simarjanjung (betul ke eja camni..) konon nak minum teh halia dan goreng pisang..errr, bukan selera tekak en.asben yang Cuma minum seteguk je teh halia tu..haha..goreng pisang dia ok la..cuma harga tu 2500r rupiah sekeping, bersamaan rm0.80..gile tak mahal..haha..

Kemudian kitorang teruskan lagi perjalanan, ke kawasan Air terjun Sipiso-piso..bila sampai disana..sumpah kitorang terpaku, memang cantik..Subhanallah, korang akan rasa macam tengok lukisan tapi LIVE! Cantik sangat-sangat..tak tau lah nak cakap macamana..asikk le kitorang ambil gambar..tapi kitorang tak turun hingga ke kawasan air terjun sebab bawa ramai budak..jalannya agak bahaya..ambil gambar dari atas je..korang tengok la sendiri cantik ke tidak..huhu..kitorang lepak kat situ dalam 1jam kot..cantik..cantik..!

Seterusnya, kami ke Barastagi.. dari kawasan air terjun Sipiso-piso ambil masa dalam 1 jam ke Barastagi..Samapai kat Barastagi, anak2 lah paling seronok..depa dapat tunggang kuda..hahaha..dengan bayaran 30ribu rupiah seekor kuda..boleh lah tu, dalam rm8.50. Kawasan Barastagi lebih kurang macam Cameron Highland *tapi CH lagi cantik la.. kalau korang sampai sana, ai highly recomend makan jagung rebus @ bakar kat situ..sedap bangat!huhu.. So, kami ada lah soping2 sikit..beli buah-buahan dan baju-bajuan..hihi

Perjalanan dari Barastagi Kemedan ambil masa lebih kurang 2jam perjalanan..tapi kami terpaksa hadap macet(jem) di sempadan Barastagi/medan pasal ada satu Lori 8tan terbalik masuk gaung..korang bayangkanlah..lori tu terbalik jam 9.00pg dan masa kitorg lalu jam 7.30mlm, masih belum dialihkan dan masih belum berjaya dikeluarkan..ada ke patut nak tarik pakai lori dan towing keta??adoiiii..hihi

atas tuk tuk



perkampungan Tomok



simarjanjung

air tejun sipiso-piso


di Air Terjun sipiso-piso
barastagi



pasar buah Barastagi

Alhamdulillah kitorang selamat sampai di Hotel Madani walaupon agak lewat..disana Pak Roy dah tunggu untuk trip di Medan besoknya pulak..hehe..Cerita pasal Hotel Madani dan Bandar Medan pada entry akan datang ye..

babai..

4 comments:

ashra said...

i loikeee....hehe
nanti leh ar tanya u kalau i nak kesana kan...tapi,gayanya,setahun dua lagi kot...

tunggu dlm yut besar dulu nak naik kapal terbang,feri bot ni..hehe..lagi nak manjat tinggi...

ehemmm...mantiknya gambo u n hubs..hehe

sasha @ mumyalyaqil said...

hehehe.pergi medan tahap kesabaran kene tinggi u, tp berbaloi la dgn pemandangan indah..
omantikk kann..kann..haha :p

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


kadry medan said...

Info medan...
Salam..puan/tuan..
Nak pakej medan boleh call/whassap saya..
Tks
4days 3nights MEDAN LAKE TOBA TOUR
1night Parapat + 1Night Berastagi + 1Night Medan


Hari 1 .knia Airport - Medan - P.Siantar - Parapat


Tiba di Kualanamu International Airport Medan layanan ucapan dengan Tour Guide. Berhenti di money changer berlisensi dan membeli simcard / top up. Transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang dilanjutkan ke Parapat Danau Toba, berkendara di sepanjang jalan indah yang menawarkan pemandangan tak berujung karet, kelapa sawit, perkebunan kakao dan sawah. Enroute berhenti di Toko Paten untuk membeli produk makanan lokal bernama Teng Teng, Ting Ting, dll dan kemudian dilanjutkan ke Parapat. Tiba di Parapat Danau Toba, check-in ke hotel untuk akomodasi.free Program


Hari 2 .Parapat - Pulau Samosir - Parapat - Sipisopiso - Berastagi

Setelah sarapan pagi di Hotel, cruise Danau Toba oleh Ferry Boat sekitar 45 menit untuk mengunjungi Desa Tomok untuk melihat kuburan batu Raja Sidabutar (untuk FIT), (Untuk GIT) terus mengunjungi Ambarita Desa untuk melihat lama kursi batu dan eksekusi tempat yang dibuat oleh Raja Siallagan. Kembali ke Parapat transfer ke restoran lokal untuk makan siang. Setelah makan siang tour dilanjutkan ke Berastagi. Enroute berhenti di Simarjarunjung untuk menikmati teh jahe dan Pisang Goreng (rekening pribadi). Berhenti di air terjun Sipiso Piso untuk melihat air terjun sekitar 110 meter dan untuk melihat pemandangan yang luar biasa dari Danau Toba dari Utara. Lanjutkan ke Berastagi pada saat kedatangan di Berastagi mengunjungi Central Market Buah untuk membeli buah-buahan tropis dan bunga. Check in ke Hotel, makan malam di Hotel.


Hari 3 .Berastagi - Medan Shopping - Medan

Sarapan di Hotel kembali ke Medan via Sibolangit dan Sembahe sekitar 2 jam perjalanan. Tiba di Medan mengunjungi Istana Maimoon untuk melihat Istana Of Sulthan Deli yang dibangun pada tahun 1888, yang kemudian mengunjungi Cinderamata dan Toko Batik. Makan siang di restoran setempat. Setelah makan siang mengunjungi Pasar Ikan Lama (pasar tradisional) dan Medan Mall. Jika Anda ingin melakukan bermerek belanja kami akan membawa Anda Sun Plaza (Sogo) atau Plaza Medan Fair. Sore check in ke Hotel, makan malam di restoran lokal atau Hotel.


Hari 4 .Medan - Bandara kualanamu(KNIA)

Sarapan di Hotel, city tour, kemudian bebas dan mudah sampai transfer ke Bandara untuk tujuan selanjutnya. Ketemu lagi...

TANJONG WISATA
Info :kadry medan....
Email..adry_516li@yahoo.com
Email..kadry_holiday@yahoo.com
Phon..+6281370622206/whassap
Phon..+6281326500190/whassap