My Friends

Tuesday, December 11, 2012

belajar meredhai..

semalam..saya kehilangan duit..jumlah yang besar..bagi orang yg kecil² macam saya..saya tenangkan hati..dalam² memujuk hati yang sedih dan terkilan..air mata jatuh juga masa nak maklum kat asben tentang kehilangan tu..terbayang pulak kepenatan asben cari duit, ulang alik dari Tangkak - Melaka ke tempat kerja..dapat gaji..bagi kat isteri elaun bulanan..si isteri cuai letak merata..sampai hilang duit tu..hermmm..

hari ini..dalam menanti PPTM datang untuk chek cctv kat ofis ni..saya sedang belajar untuk mendidik dan memujuk hati supaya redha..andainya duit tu bukan rezeki saya lagi..saya perlu redha..cuba beranggapan ini lah ujian kecil dari Allah..mengingatkan saya bahawa segala-galanya adalah milik Dia..rezeki ditangan Nya..andai kata sudah tertulis bukan rezeki saya..dah dalam genggaman pon Dia boleh menarik nya.. dan saya cuba muhasabah diri, ada yang perlu "dibersihkan", pujuk hati lagi ~sigh~

semoga hati saya belajar supaya redha dengan ketentuan Allah.. dan dengan kata² yg saya ambil dari blog² rakan²lain..hati lebih tenang.. :)

"Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda : “Siapa yang ALLAh kehendaki  kepadanya kebaikan, nescaya ALLAh mengujinya.” – HR. Bukhari"

Ujian yang hebat dan dahsyat hanya untuk orang-orang yang hebat dipandangan ALLAh!”

“..Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh, aku bertaubat kepada Engkau, dan sungguh, aku termasuk orang Muslim.” – al Ahqaf : 15


orang yang beriman..tiada istilah masalah dalam hidupnya..yang ada,hanya cubaan..dan cubaan dari Allah itu, bukanlah dianggap masalah melainkan untuk mencari jalan penyelesaian..hidup ini,jangan kusut otak kita yang memang Allah jadikan dah sedikit serabut tu..usaha dan berdoa.. ~petik dari seseorang~

wallahualam..


2 comments:

Teratak Hami said...

Memang kena redha. Nak sedapkan hati, pikirlah yang duit tu mungkin ada hak orang lain jugak.

ashra said...

Windu kat u..lama rasanya putus kabar.
Apapun,semoga jalinan persahabatan kita tetap kekal.

Dont lose ctc k.

Emm..its ok dear.mgkn duit tu bukan rezeki u..sekalipun,kalu i berada tempat u,i nangis gaks..huhu..
Insyaallah,disebalik dugaan akan datangnya rezeki.sabar k