Glitter Words

My Friends

Monday, November 17, 2014

SABAH,2014 KOTA KINABALU (PART 2)

okeh..sambung balik stori bercuti ke sabah..punya lah lama..akak busy dik non..haha
hari ke 2 di Sabah aku dah bangunkan anak-anak, adik-adik aku seawal jam 6pagi..jam 7pagi dah gerak nak naik Kundasang..planning perjalanan nak terus ke Tagal Sg. Moroli, di Kg Luanti untuk tengok ikan Kelah yang kata orang sangat jinak..tapi sebab kami dah kepenatan dan kelaparan..kami singgah di Kundasang dulu..perjalanan dari 1Borneo ke Kundasang ambil masa dalam 2.30jam -3.00 jam, bergantung kepada cuaca, cara pemanduan dan faktor lori depan kereta yang terhembab2 mendaki gunung..hahah

Destinasi pertama adalah Kinabalu Park..dalam ni takda apa sangat la, tapi untuk korang amik gambar ka di view point, oklah..aku tengok macam hutan simpan Air Keroh pon ada, cuma tempat tu special la sebab kaki gunung kan..ada bayaran tau..aku tak ingat..satu kepala rm3 kalau tak silap..tapi dengan resit sama korang boleh masuk tempat ni berkali-kali..motif?tatau..ada juga tempat korang boleh masuk guna tiket Kinabalu Park ni..tapi aku dah tak ingat plak kat mana..
Seterusnya kami makan dekat kedai makan berhadapan round about kundasang tu..ermmmm, makan takmo komen..memang bukan selera aku makanan dekat sini..Lepas makan terus ke Dairy Desa Farm, Kundasang..alah, tempat lembu ala2 korang pegi New Zealand tu..haha..perjalanan memang pelik sikit tau, jalan tanah merah..bergegar2 le dalam kereta..hihi..bayaran masuk pun rm3/head..tapi diorang tak check pon berapa orang masuk.. aku dengan adik-adik aku bukan main jujur siap kira baby sekali..ntah hapa2..hahaha..dah masuk dekat situ, apalagas...snap pic banyak2 la..sebelum masuk dalam kilang tu beli susu-susuan..hehe, susu dia sedap gakla..tapi tawar sikit..orang kuat manis macam aku mana buleh tawar2..
Lepas kami tersedar lembu2 tu mula bosang dengan perangai kami yang terkinja-kinja snap pic..hahaha..kami teruskan perjalanan ke Tagal Sg. Moroli, di Kg Luanti pula, perjalanan ambil masa dalam 1.30jam..kematu montot weh..jauh gila berjalan..walaupon dalam Sabah..tapi jauhnya, ya ampun..huhu..sampai di Tagal Sg. Moroli, di Kg Luanti dah hampir jam 3.00ptg.. bayaran masuk rm5/kepala untuk dewasa..mula2 kami tension jugak nak masuk sebab ada timing dan sebagainya..tapi kan korang...sungai tu cantikla weh! air dia jernih.. ikan2 bukan main manja..dia sedut2 jari2 manisku..ewah..hahaha..highly recomended untuk siapa yang ke kundasang..sila kesini ok! *puashati*
perjalanan balik yang mencabar bermula lagi..haha statement tak boleh blah..memandangkan Sabah cepat gelap..maka kami dah berjanji sumpah setia nak gerak dari kundasang seawal 4.30petang..sampai di Tamparuli dah jam 6.00petang, dah gelap macam maghrib di semananjung..so sempat jengah ke Rumah Terbalik di Tamparuli.. dah terjengah tu kan, memasing pasang azam akan singgah ke RUMAH TERBALIK ni hari akhir di Sabah ni..haha..
oklah..korang layan pic aku dan keluarga sepanjang di Kundasang, nanti aku stori pulak pasal trip ke Manukan, Mamutik, Sapi dannnn Rumah Terbalik tadi..hehe..